Public Exposure of Commercial Shenanigans and Unjustifiable Salary Deals Support Increasing Calls for the BBC to be Dismantled

Weekend Open Thread – Biased BBC




Tinopolis (PLC)

Not a lot of people know it but five billionaires and their corporations own and control around 80 per cent of the UK media providing them with the means and opportunity to maliciously influence and control political and cultural agendas shaping the knowledge, behavior and beliefs of the population effectively destroying free thinking.

Founded by Welshman, Ron Jones, in 1989, Tinoplis (PLC), based in Llanelli, Wales was established to make programmes for the Welsh language channel SC4.

It went public in 2005 and a year later it launched and won a hostile takeover of the much larger “Television Corporation”.

The acquisition of the company and its production teams at Mentorn and Sunset + Vine, (producers of Question Time and other BBC programmes) transformed the fortunes of the company overnight and 15 short years later it is one of the five aforementioned conglomerates.

The extraordinary expansion of the company from that time, was also made possible with the financial support of the BBC and the offshore registered global equity fund, Vitruvian Partners.

Jones has increased his influence and control of the media market in the UK growing his company to be a world leader serving the BBC and other media networks, broadcasters in the United Kingdom, United States and other countries worldwide producing reality shows, documentaries, infotainment, films, dramas, factual, lifestyle, comedy, game-shows, sports, education, skills, multi-lingual, marketing and communication, e-learning, and mobile-learning courses.

Its portfolio of programming is delivered to customers through its “Mediajet” platform, a cloud based digital media delivery network for distributing broadcast video and media files to multiple locations.

An address to the city of London financial market stated:

“The Tinopolis Group is one of the largest television content suppliers in the UK and a producer of programmes for many of the top networks in the US. The group’s portfolio of production companies includes global sports producer Sunset+Vine, Mentorn Media, Firecracker, Pioneer, Tinopolis Cymru, the recently launched Thunderclap Media, drama producers Daybreak Pictures and Fiction Factory, as well as A.Smith & Co and Magical Elves in the US. Tinopolis also has its own distribution arm, Passion.”

Ron Jones adding:

“Our success has been founded on the talent of our people, their creativity and their leadership. With Vitruvian’s investment and support over the past 9 years, we have made Tinopolis a leading player in our industry. Sunset+Vine has achieved remarkable growth to become, in its own right, a global company. To our original UK base we added two of the finest production companies in the US and with them some of the most creative people in US television. We are a private company owned by its management in both countries, optimistic for the future and determined to provide our people with new challenges and opportunities.”


Bias, Corruption & Coercion: Why The BBC Must Be ...



The BBC – Tax Avoidance Links

The Canary revealed that BBC Question Time was linked to companies named in the Paradise Papers for offshore tax avoidance.

The programme’s production company, Mentorn Media, created in 2005, is a subsidiary company of the Tinopolis group.

Tinopolis had a majority shareholder called Vitruvian in place until 23 October 2017.

The private equity firm had purchased a 48% stake in Tinopolis in 2008 and was the ultimate controlling company named in the Paradise Papers – all while having been the ultimate owner of the Question Time producers.





Offshore Registration and Tax Avoidance – Vitruvian Equity

Forming part of its large portfolio of companies Vitruvian owned “OpenBet”, an online gambling software company through which it operates the “employee benefit trust”, a tax reduction scheme. The scheme is/was designed to provide employee benefits, such as shares and “cash payments”, through a tax jurisdiction such as Jersey much reducing the employee’s tax bill.


Is the BBC biased?: Testament of Bias




The BBC and Tax Avoidance

The BBC repeatedly pressed the Government to allow an increase in the licence fee but there was public concern that the BBC wage bill was extortionately high and should be reduced.

As ever, the BBC rejected all assertions and waffled on about market competition for high profile and good quality production staff. The public response was to ask the BBC to publish an annual list all high earners.

The first answer from the BBC was a resounding No!!! But, Shock and horror the Government agreed and required the BBC to publish!! just such a list naming all employees earning more than £150,000 per annum.

Whilst some names surfaced over time the earnings of many high profile media personalities and producers was not in the public domain.

Why was this? Sheer bloody mindedness. In response to the Government instruction, the BBC transferred the employment of many high earners to its “in house” production arm, BBC Studios, introducing them to the heady world of the “Employee Benefit Trust Scheme” disappearing them from the payroll.

The BBC stood accused of thwarting the will of the public through the use of questionable accounting’ to avoid scrutiny.

The BBC response was swift and adamant. It would not publish financial information pertaining to the recently formed arms length “BBC Studios” subsidiary.

A BBC spokesman said: “The Government has said we only need to disclose payments made to individuals directly by the licence fee. Some well-known names on the BBC are on programmes made by independent production companies. We pay a fee to the company for the delivery of the programmes. The decision on what to pay the talent and the contractual obligations rests with the independent producers rather than the BBC.”

The Culture Media and Sport committee investigated the matter and after nearly 2 years of protracted discussion the BBC capitulated and agreed to publish all relevant information in the public domain.


BBC presenter confesses broadcaster ignores complaints of ...



The BBC High Earner List

The names and earnings of highly paid employees of “BBC Studios” shocked the nation.

Chris Evans: £2.5m: Dabbles in programme production topping up his bank balance.

Gary Lineker: £1.8m: For pontificating about English football. His production company Goldhanger Films also makes films for the BBC. A nice little earner on the side.

Zoe Ball: £1.3m: Hosts radio breakfast Show and presents work for Strictly Come Dancing. Additional earnings include presenting “It Takes Two”.

Graham Norton: £725k: Hosts weekly show on Radio 2 and a range of programmes and series, Bafta film and TV awards. Additional earnings from the “Graham Norton Show” are paid to his production company taking his overall financial package to around £4m.

Steve Wright: £475k: Hosts Steve Wright in the Afternoon on Radio 2 show and Steve Wright’s Sunday Love Songs.

Huw Edwards: £465k: Newsreader for News at Six, News at Ten and presenter of election night and news specials.

Fiona Bruce: £450k: Hosts Question Time and presenter on BBC One.

Vanessa Feltz: £405k: Hosts Radio 2’s early Breakfast Show, Radio London Breakfast Show and Radio 2 cover.

Lauren Laverne: £395k: Hosts BBC 6 Music Breakfast Show, 6 Music Recommends, Radio 4’s Desert Island Discs and Mercury Music Prize.

Alan Shearer: £390k: Hosts Match of the Day: Premier League and FA Cup.

Stephen Nolan: £390k: Hosts The Nolan Show on Radio Ulster, Nolan Live on BBC One (Northern Ireland), The Stephen Nolan Show on 5 Live.

Ken Bruce: £385k: Hosts Radio 2’s Mid Morning Show, Eurovision Song Contest, Radio 2 Live in Hyde Park.

Emily Maitlis: £375k: Newsnight, BBC documentaries and election programme

Claudia Winkleman: £370k Weekly show for Radio 2, a range of programmes and series

Andrew Marr: £365k: The Andrew Marr Show, Radio 4’s Start the Week, Documentaries for BBC One and election night

Scott Mills: £350k: Radio 1’s The Scott Mills Show, Radio 5’s The Scott Mills and Chris Stark Show

George Alagiah: £325k: News at Six and News at Ten

Jeremy Vine: £325k: Daily show on Radio 2, election programme

Nicky Campbell: £305k: Radio 5 Live Breakfast Show, Your Call

Nick Robinson: £295k: Radio 4’s Today programme, Radio 4’s Political Thinking, Panorama on Brexit, election specials

Laura Kuenssberg: £295k: Political editor, election night, BBC Two documentaries

Jason Mohammad: £290k: Daily BBC Wales programme and other BBC Wales TV output, Final Score, other football, The Boat Race, Radio 2’s Good Morning Sunday

Jo Whiley: £285k:Radio 2 evening show

Sara Cox: £280k: Radio 2 Drivetime show, Radio 2 Live in Hyde Park

Evan Davis: £280k: Radio 4’s PM and Radio 4’s The Bottom Line

Sophie Raworth: 280k: BBC News at Six, BBC News at Ten, election programme

Greg James: £275k: Radio 1 Breakfast Show, Radio 1’s Teen Awards and Big Weekend, Radio 4’s Rewinder

Mishal Husain: £270k: Radio 4’s Today programme, BBC One presenting, Radio 4’s From Our Home Correspondent

Emma Barnett: £265k: Radio 5 Live’s The Emma Barnett Show, BBC Two’s Newsnight, election work

Dan Walker: £265k: BBC One’s Breakfast, Football Focus

Martha Kearney: £256k: Radio 4’s Today programme, Radio 4 documentary

Tina Daheley: £260k: Radio 2 Breakfast Show, Beyond Today podcast, BBC One News, BBC Breakfast cover, BBC World Service’s The Cultural Frontline, election programme, cover for Woman’s Hour

Sarah Montague: £255k: Radio 4’s World at One, HardTalk

Justin Webb: £255k: Radio 4’s Today programme

Mark Chapman: £250k: Radio 5 Live Sport, weekly Premier League highlights, Rugby League and NFL

Nick Grimshaw: £245k: Radio 1’s drivetime show, Radio 1’s Big Weekend

Jon Sopel: £240k: North America editor, Radio 4’s Today programme cover

Jeremy Bowen: £225k: Middle East editor

Trevor Nelson: £225k: Radio 2’s Rhythm Nation, weekend shows on 1Xtra

Kirsty Wark: £220k: BBC Two’s Newsnight, cover for Radio 4’s Start the Week and Talking Books

Victoria Derbyshire: £220k: Lead presenter on BBC Two’s Victoria Derbyshire and the BBC News Channel

Clive Myrie: £220k: BBC News Channel, BBC One and location work

Louise Minchin: £220k: BBC One’s Breakfast, Triathlon: World Series

Mary Berry: £20k: A range of TV programmes and series

Katya Adler: £215k: Europe Editor

Amol Rajan: £210k: Media Editor, Radio 4’s The Media Show, cover on Radio 2, Radio 4’s Start the Week, TV documentaries

Fergal Keane: £210k: Africa Editor, World Service and Radio 4 documentaries

Sue Barker: £205k: Wimbledon, Queen’s, ATP World Tour Finals, Australian Open, BBC documentaries

Jermaine Jenas: £205k: Match of the Day: Premier League and FA Cup, MOTDx and Friday Football Social

The rest of the list:

£200k: Naga Munchetty, John McEnroe. £195k: Charlie Stayt, Simon Jack. £190k: Mark Easton, Gabby Logan. £185k: Reeta Chakrabarti. £180k: Rachel Burden. 175k: Andrew Neil, James Naughtie, Annie Mac, Nihal Arthanayake, Jonathan Agnew. £170k: Ben Brown, John Pienaar. £165k: Simon McCoy, Orla Guerin, Shaun Keaveny. £160k: Carrie Gracie, Faisal Islam, Clara Amfo, Adrian Chiles, Clare Balding, £155k: Carolyn Quinn, Jane Hill, Mary Anne Hobbs, Joanna Gosling, Steve Lamacq.


BBC Bias article - UK Political Cartoonist Cartoons



“Smoke and mirrors”, a hefty wedge of Scottish licence fee revenue is routinely transferred to a Welsh and international commercial enterprise which pervasively influences viewers through the retention and exercising of editorial control over production.

Many thousands of viewer complaints about a lack of a code of practice regarding selection criteria for participation in and the conduct of the “Question Time”, audience, have been advanced as examples of shoddy editorial work and programme management!!!

In each and every case complaints have been dismissed by the commissioning agent, the BBC, as unfounded. So much for impartiality!!!

Scottish production companies, wholly registered in Scotland, should be awarded contracts from BBC (Scotland) so that Scottish licence fee payers can be assured their financial contribution is being spent wisely retaining and developing Scottish workers and enterprises.

That was the commitment to Scotland by the BBC only a few years ago. But Scotland continues to be ripped off by franchise commitments entered into by the Westminster government and the BBC Trust.

An Anti-Scots Bias report was discussed in committee at Holyrood in 2014. It is worthy of study since many of the negative observations contained in it are still relevant 6 years later. So much for progress!!!



Pin on White Apathy, Ignorance and Psychosis


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.